۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

دانلود فیلم مرد سوم the third man 1949

دانلود فیلم مرد سوم  با لینک مدیا فایر
کارگران: کارول ریدimdb:8.5/10
top 250:#86





http://www.mediafire.com/?sharekey=6bcb68a0ac9ef919c2b435915e8821d70be2ecff89a6e74ac95965eaa7bc68bc
 rank:54
Unlock: nouvellethedirectdownload
دانلود فیلم مرد سوم  با لینک مدیا فایر

کارگران: کارول رید
دانلود مستقیم فیلم کلاسیک، دانلود مستقیم فیلم مرد سوم 10949، دانلود مستقیم از مدیا فایر، دانلود فیلم مدیا فایر
مرد سوم از آن آثار هنری خاص است که کسی نمی‌داند خالق واقعی آن کیست؟ چنین آثاری تمام رشته‌های مولف‌گرایان در حوزه هنر را به چالش می‌کشد. اینجا آن نابغه‌ای که موتور محرکه ساختار اثر هنری است وجود ندارد.
مرد سوم، فیلم بزرگی است که پس از ۶۰ سال که از ساخته شدنش می‌گذرد هنوز روی پا و سرحال به زندگی خود ادامه می‌دهد؛ یکی از آن معدود شاهکارهای بزرگ سینمایی که توسط یک نابغه ساخته نشده است.
کارول رید، کارگردان فیلم هرچند فیلمساز نام آوری است اما دیگر آثار او نشان می‌دهد که مرد سوم خیلی فراتر از ظرفیت‌های مرسوم او به عنوان فیلمساز قرار دارد. شهرت او در سینما مدیون مرد سوم است اما او پیش از ساختن مرد سوم در دو سال پیاپی دو فیلم مطرح دیگر ساخت.
جداافتاده (۱۹۴۷) و بت سرنگون (۱۹۴۸) که هردو فیلم‌های خوبی هستند اما در هردو می‌توان محدودیت‌های سینمای بومی انگلیس را کاملا احساس کرد؛ فیلم‌هایی با سقف پرواز کوتاه و عاری از هرگونه جاه‌طلبی.
کارول رید پس از مرد سوم هم نتوانست خود را به پانتئون فیلمسازان بزرگ جهان نزدیک کند. فیلم‌های او در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ تقریبا از یاد رفته‌اند. حتی فیلم الیور او به‌رغم موفقیت در اسکار در برابر روایت‌های دیوید لین و رومن پولانسکی از رمان چارلز دیکنز جلوه‌ای نداشت. مورخان سینما دستاورد‌های اورا دربرابر دیگر هموطنانش مثل هیچکاک، دیوید لین و حتی مایکل پاول ناچیز ارزیابی می‌کنند.
اما نام او به عنوان کارگردان یکی از آثار جاویدان تاریخ سینما ثبت شده است و امروز هم که مرد سوم را می‌بینید از سبک کارگردانی مشخص رید و موفقیتش در انتقال دنیای خاص گراهام گرین به تماشاگر شوکه می‌شوید.
در پدید آورندگان شاهکاری مثل مرد سوم به نام گراهام گرین هم بر می‌خوریم. رمان نویس پرآوازه انگلیسی در یک دوره خلاقیت ۵۰ ساله بیش از ۳۰ رمان نوشت که تک تک آنها در مجموعه جهان‌بینی منسجم او جای می‌گیرد.
از رمان‌های او اقتباس‌های سینمایی بی‌شماری ساخته شده است.مثل فراری (برگرفته از رمان قدرت و جلال به کارگردانی جان فورد) مامور ما در هاوانا (کارول رید) اسلحه کرایه‌ای، سفرهایم با خاله (کیوکر) آمریکایی آرام (مانکیه ویتس و بعد‌ها فیلیپ‌نویس) پایان ماجرا (نیل جردن) و… اما هیچ‌کدام از این اقتباس‌ها تلالوی مرد سوم را نداشتند و هیچ یک نتوانستند مثل مرد سوم تجلی آن نومیدی عمیق و پنهانی باشند که علاقه‌مندان متعصب این نویسنده در کتاب‌هایش تجربه می‌کنند. فیلمنامه مرد سوم را گرین شخصا نوشت اما او فیلمنامه‌های دیگری هم نوشته ولی هرگز نتوانسته مانند مرد سوم اینگونه حصار کلمه را بشکند و وارد دنیای تصویر و احساس شود.
حضور اورسن ولز و جوزف کاتن در فهرست بازیگران فیلم نشاط خاص بازیگران هالیوودی را به سیستم خشک ومنضبط انگلیسی وارد کرده است؛ اگر از حضور دلپذیر جوزف کاتن در نقش هالی مارتینز بگذریم.
(او با درک عمیق شخصیت، یک شاهکار بازیگری خلق می‌کند و به بهترین تصویر یک قهرمان گراهام گرین بر پرده سینما بدل می‌شود.) حضور اورسن ولز ناخواسته یک مولف احتمالی دیگر برای کشف خالق اصلی این شاهکار را به میان می‌آورد. ولز در این فیلم ۳۵ ساله است و سابقه ساخت همشهری کین، آمبرسون‌های باشکوه، بیگانه و بانویی از شانگهای را در کارنامه خود داشته است.
در اوج خلاقیت و نبوغ، چهره کاریزماتیک او اتمسفری ویژه به مرد سوم می‌بخشد و ناگهان چند پله ظرفیت فیلم را بالا می‌برد. مضاف بر اینکه شایعات فراوانی در مورد دخالت او در نحوه کارگردانی کارول رید وجود دارد و حتی اینکه دیالوگ فصل تکان‌دهنده چرخ‌وفلک از ابداعات این نابغه سرکش بوده است اما حداقل گراهام گرین این شایعات را رد کرده و تمام موفقیت کارگردانی فیلم را به نفع دوستش کارول رید مصادره کرده است.
می‌توان پای آهنگساز فیلم و تلاش نافرجامش برای نوازندگی ساز ملی اتریشی‌ها را هم وسط کشید که صدای غم‌انگیزی که در می‌آورد به شکلی ناخوداگاه فضای فیلم را تشدید می‌کند یا کادر‌های شگفتی که داگلاس اسلوکومب جسورانه به تصویر می‌کشد.
هرچه هست مرد سوم از میان این همه آشپز نابغه و ناهمگون به اثری تبدیل شده که تمام قامت بانیان تئوری مولف را به چالش می‌کشد؛ یک تقارن شگفت از برآیند چندین استعداد ناهمگون که به یاری بخت و اقبال و همراهی سرنوشت به یک شاهکار بی‌بدیل تبدیل شده است.
مانیفستی دلنشین در تایید تنهایی همیشگی انسان معاصر که به اجبار باید سنگینی این تنهایی را همیشه بر دوش بکشد. در تصویر جاویدان جوزف کاتن که در دورنمای پاییزی آن جاده بی‌انتها در انتظار گذر محبوبه خود می‌ایستد و در نهایت ناامیدانه شاهد عبور بی‌تفاوت اوست و او چه می‌تواند بکند جز آنکه خسته و نومید با روشن کردن سیگاری، با تلخی تنهایی خود کنار بیاید؟


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر