۱۳۸۸ بهمن ۲۳, جمعه

دانلود فیلم عروس 1369 با لینک مدیافایر


imdb; 6.9/10
کارگردان: بهروز افخمی
فیلم ایرانی، عروس، بهروز افخمی، نیکی کریمی، ابوالفضل پور عرب



http://www.mediafire.com/?2mong3vkyjm

http://www.mediafire.com/?mgzvznyz452
pass: asanfilm.blogspot.com
مردی برای تمام سبک ها
سايت خبري سيمافيلم / آرزوشهبازي :
کارگردانی که به روایت بعضی ها ، جنجال ساز است و اهل جنجال نیست . وقتی این اواخر هوای کار کردن با پیمان قاسم خانی در تازه ترین پروژه سینمایی اش یعنی"سن پترزبورگ" به سرش زد ، خیلی تعجب همگان را بر نیانگیخت. این مساله را نمی توان تنها به این ربط داد که او با ساختن " روز فرشته " ؛ فیلمسازی در عرصه کمدی را پیش از این نیز آزموده بود ، بلکه از آن جهت رویکرد او به ساخت چنین اثری بعد از پروژه جنجالی « فرزند صبح » ، را به سادگی می توان پذیرفت که اساسا او در مدار کارهای پیش بینی شده قرار نمی گیرد. شاید بتوان حضور چهار ساله اش در عرصه سیاست و در ردای نمایندگی مردم تهران در مجلس را نیز یکی ازهمین نمونه ها برشمرد . بهروز افخمی ، کارگردانی است که جنجال هایش نیز سبک و سیاق خاص خودش را دارد و شبیه هیچ جنجال دیگری نیست.
کارنامه افخمی با سریال " کوچک جنگلی" کار نیمه تمام ناصر تقوایی در دوره ای آغاز شد که او مدیریت فیلم و سریال شبکه يک سیما را برعهده داشت. کاری که به  واسطه آشنایی افخمی با فرهنگ مردم شمال ،  خیلی زودترازآنچه تصور می شد به سرانجام رسید.
پس از آن افخمی با فیلم جنجالی " عروس " وارد سینما شد ؛ فیلمی که به خاطر کلوزآپ هایي که از بازیگر زن در آن وجود  داشت ، نوعی تحول در سینمای ایران به شمار می رفت و بازیگرانی چون نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب را به سینما معرفی کرد . داستانی که به خوبی حال و هوای جوانان را در آن دوره تاریخی خاص بیان می کرد .
پس از "عروس " ، افخمی "روز فرشته" و "روز شيطان" را ساخت که دومی مورد توجه منتقدان و نویسندگان در همان سال قرار گرفت. اما پس از این بود که افخمی بار دیگر در پروژه " جهان پهلوان تختی " ، کار نیمه تمام کارگردان دیگری را به دست گرفت . مرحوم علی حاتمی که قرار بود  "جهان‌ پهلوان‌ تختي" را به سبک و سیاق دیگر آثار خود ، به عنوان یک فیلم تاریخی بسازد، پروژه  ناتمام او با کارگردانی افخمی به فیلمی کارآگاهی تبدیل شد . شاید این مساله را از جهتی بتوان نقطه قوتی برای افخمی دانست ؛ چرا که او باور داشت نباید و نمی تواند به شیوه حاتمی کار را جلو ببرد و فیلمسازی او را کاملا شخصی و متعلق به خود آن مرحوم  قلمداد کرده بود. به همین خاطر از میان دو راه یعنی نیمه تمام رها کردن کار و ساختن فیلمی که بخش هایی از اثر علی حاتمی در آن گنجانده شود ، دومی را برگزید . این شیوه و راهکار افخمی برای حفظ یادگار حاتمی بود. اگرچه اثر او به مثابه یک اثر هنری  با استقبال چندانی در میان مخاطبان  روبه رو نشد . خودش در جایی این عدم استقبال را به تقابل موضوع فیلم با تصورات کسانی می داند که تاریخ کشتی پهلوانی را همواره با حماسه و مردانگی باور کرده اند و جنبه هایی چون خیانت و توطئه علیه رقیب در مقابل باور آنها قرار می گیرد . اگرچه فیلمنامه اثر در همان سال ، توجه منتقدان و نویسندگان را برانگیخت.
افخمی پس از آن با فیلم " شوکران " دوباره به جنجالی دامن زد که مبنای آن عبور او از برخی خط قرمزها بود. چیزی که او در ساخت فیلم  "عروس " نیز تجربه کرده بود. نمایش این فیلم موجب اعتراض برخی  پرستاران به تصویری بود که از این حرفه در فیلم ارائه شده بود . اگرچه خود افخمی معتقد بود که: « اگر جنبه‌‌ آزار دهنده‌ای‌ در شوكران‌ هست‌ ، همان با ارزش‌ است. اگر ارزشي‌ داشته‌ باشد براي‌ اين است که‌ كسي‌ را فريب‌ نمي‌دهد و عين‌ حقيقت‌ است‌ و ممكن‌ است‌ بعضي‌ از حقيقت‌ها براي‌ تماشاگران‌ قابل‌ تحمل‌ نباشد .» به زعم او " شوکران " فیلمی درباره آدم هاست و نه درباره عقاید.
اما در کارنامه متنوع افخمی ، می توان رد پای اقتباس ادبی را نیز پیدا کرد . او با ساخت فیلم " گاوخونی " بر اساس داستانی از جعفر مدرس صادقی  ، روش بیان داستان به صیغه دوم شخص ‌مفرد را برگزید که  درسینمای جهان روشی استثنایی است و درسینمای‌ ایران نیز  تنها مورد اجرای‌ آن فیلم "گاوخونی" بوده است. این فیلم در سال ۱۳۸۳ در بخش «دو هفته با کارگردانان» جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد.اما پیچیدگی های آن ، موجب شد که مورد استقبال مخاطب قرار نگیرد .
اما همه  این  آثار پرماجرا و همین طور فعالیت های تلویزيونی بهروز افخمی در این سال ها در سایه ساخت اثری قرار گرفت که تولید آن سال ها به درازا کشید .داستان « فرزند صبح » که  سال 83 در نوفل لوشاتو فرانسه کلید خورد ، برگرفته از زندگی امام خمینی (ره) است که  با سرمایه‌گذاری موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) و شرکت عروج فیلم تولید شده و از همان ابتدا با مسائلی دست به گریبان بود. در مرحله اول دکورهای این فیلم که از سال 81 در منطقه شهریار در حال ساخت بود، به دلایلی نامعلوم دچار حریق شد و امیر اثباتی بازسازی لوکیشن را از 15 خرداد 83 به عهده گرفت.
بازیگران و عوامل فیلم در طول این سال ها و در مقاطع مختلف تغییر پیدا کردند و از ابتدا مناقشاتی بر سر حضور برخی بازیگران همچون هدیه تهرانی و محمدرضا شریفی‌نیا در نقش‌های اصلی آن مطرح شد که البته به نتیجه نرسید . افخمی یکی از جذابیت های این اثر را توقف پروژه برای بزرگ شدن کودک بازیگر نقش دوران کودکی امام خمینی (ره) عنوان کرده است ، تفاوتی که باعث می شود مخاطب حتی تفاوت قد او را در این سه سال - از حدود چهار سال‌ و نيم‌ تا هفت‌ سال‌- ببیند.
اما او در این مدت پروژه های متعددی را به سرانجام رساند که از آن جمله می توان به مجموعه "عملیات 125"، فیلم در حال تولید "سن‌پترزبورگ"، فیلم تلویزیونی "یازده دقیقه و سی ثانیه"، مستند "فیلمبرداران" و "خوابگرد" اشاره کرد.
شاید بتوان  گفت 53  سالگی برای کارگردانی با هیجان های افخمی ، هنوز فرصت مناسبی است برای تجربه جنجال های تازه تر .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر